Steak tartaar

Steak tartaar / mosterdslagroom / kwarteleitje / bloedzuring

Mosterd, we kennen dit ingrediënt allemaal. We gebruiken dit regelmatig en ik vrees zelf zonder nog bij stil te staan.

Ik ging voor mezelf gaan nadenken wanneer ik mosterd gebruik.
En dan kom ik effectief op een potje bij de borrelhapjes, op de boterham met een sneetje kaas en natuurlijk ook in de stoverij.

Maar… dit product heeft zo veel meer te bieden!

Dankzij Maille ging ik weer enkele gerechten gaan uitwerken waar ik mosterd in kon verwerken.

En zo stel ik jullie Maille graag nog eens voor zodat iedereen de mosterd terug kan herontdekken.

Antoine Maille opende in 1747 zijn eerste winkel in Parijs die gekend stond voor z’n mosterd en azijn.
Kort nadien werd Maille leverancier van de koning van Frankrijk en daarop volgden de keizers in Oostenrijk en Hongarije.
De opvolgers van Antoine hebben het assortiment uitgebreid en hielden vast aan de bereidingswijzen.
En zo komt Maille op een ruim assortiment aan mosterds, dressings, enz.
De meest bekenden onder ons zijn : Dijon-mosterd, Dijonnaise, Honing-mosterd, Kruiden-mosterd en Grove (Ancienne)-mosterd.

Steak tartaar




Ik ging aan de slag met zowel de Maille mosterd Fine de Dijon L’originale als met hun mayonaise en hun fijne augurkjes.
Drie topproducten in één gerecht, kan niet anders dan lekker zijn he?

Steak tartaar maar dan in een feestelijk jasje!


Wat heb je nodig voor 4 personen:

– 600 g rundsvlees van goede kwaliteit
– 4 kwarteleitjes
– 2 el Maille Dijon mosterd
– 2 el Maille mayonaise
– paar druppels tabasco
– 1 el worcestersaus
– 1 sjalot ( fijngesnipperd )
– handvol peterselie ( fijngesnipperd )
– 2 el kappertjes
– 12 appelkappertjes
– 12 Maille augurkjes ( fijn gesneden )
– 50 ml vette room
– 1 tl extra mosterd voor de mosterdslagroom
– paar blaadjes bloedzuring ( afwerking )

Bereiding:

– We gaan eerst het rundsvlees zeer fijn snijden. Gebruik hiervoor een vlijmscherp mes zodat je het vlees snijdt en niet plet. Kies ook steeds voor kwaliteits rundsvlees. Als dit heel fijn gesneden is, bewaar je dit n de koelkast.
– Pel de sjalot en snipper fijn, laat de kappertjes uitlekken en hak vervolgens ook fijn. De zure augurkjes gaan we ook heel fijn versnijden. Voeg allemaal samen in een mengkom.
– Was de peterselie en snipper fijn en voeg toe bij de fijngesnipperde sjalot en nu kan je ook het fijngesneden rundsvlees eraan toevoegen.
– Voeg nu de mosterd, mayonaise, worcestersaus en de tabasco toe en meng goed onder elkaar tot de tartaar smeuïg genoeg is. Proef en voeg eventueel nog naar eigen smaak tabasco toe. Kruid goed af met peper en fleur de sel.
– Klop de room op tot hal opgeslagen slagroom en voeg dan nog een theelepel mosterd toe. Meng voorzichtig onder elkaar.
– Serveer 3 quenelles tartaar per persoon, werk af met de appelkappertjes, fijngesnipperde sjalot, peterselie, bloedzuring en een toefje van de mosterdslagroom.
– Breek de kwarteleitjes en hou enkel de dooier over. Serveer op het allerlaatste bij de tartaar.
– Serveer met brood of frietjes.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x

Alle informatie over deze Maille producten kan je terug vinden via deze link: http://maillenetherlands.nl/

Gehaktschotel met Nieuw-Zeelandse spinazie en warmoes

Gehaktschotel / spinazie / warmoes / zongedroogde tomaat

Nu moeten we echt wel gaan toegeven aan de herfst.
We kunnen niet meer om de regenbuien, de stevige wind en de temperaturen die plots flink gedaald zijn.

Ik kan zelf echt moeilijk tegen de temperatuurswisseling, maar eigenlijk is de herfst ook wel een heel mooi seizoen.
Denk maar aan die heerlijke groenten en hun mooie kleur zoals alle verschillende pompoenen en dit seizoen is echt het startschot voor comfort food en eenpansgerechten.

Dus ging ik al aan de slag met mijn eerste comfort food gerechtje.
Ik ging op zoek in mijn moestuin naar wat ik kon gebruiken, aangezien we voor de vrieskou toch zoveel mogelijk nog moeten profiteren van al dat lekkers in de tuin.

Dus spinazie, warmoes en rucola it was !

gehaktschotel / spinazie / warmoes


Wat heb je nodig voor 4 personen :
– 500 g gemengd gehakt
– 3 uien ( fijngesnipperd )
– 2 teentjes look ( fijn geperst )
– 350 g Nieuw-Zeelandse spinazie ( of 500 g bladspinazie )
– 80g zongedroogde tomaten
– 8 bloemaardappelen
– scheutje rode wijn
– 50 g tomatenpuree
– 1 eigeel
– melk
– 2 el bloem
– boter
– olijfolie
– 2 tl oregano
– 100 g gemalen kaas
– 250 g warmoes
– peper, zout en nootmuskaat

Ik had zelf Nieuw-Zeelandse spinazie gekweekt, als je deze ergens kan vinden zou ik toch sowieso daar voor gaan. Super lekker van smaak en het slinkt niet zo hard als bladspiniazie. Kan je deze variant niet vinden, dan is het helemaal niet erg, kan je gewone bladspinazie of babyspinazie gebruiken.

Bereiding:

– Schil de aardappelen, versnijd en kook ze gaar in ruim gezouten water.
– Stoof 1 ui en 1 teentje look aan in olijfolie en voeg de spinazie en warmoes toe.
– Laat meestoven en kruid af met peper, zout en nootmuskaat.
– Haal uit de pan en laat goed uitlekken in een zeef.
– Stoof de overige ui en look aan in boter en bak het gehakt rul in de pan en blus nadien af met een scheutje rode wijn en voeg de tomatenpuree toe.
– Kruid af met oregano en laat sudderen op een laag vuurtje.
– Giet de aardappelen af en voeg een scheut melk, eigeel en een goede klont boter toe en pureer.
– Kruid af met peper, zout en nootmuskaat naar smaak.
– Ten slotte maken we de bechamelsaus op basis van een roux en melk.
– Kruid de bechamelsaus goed af met nootmuskaat en een snuifje zout.
– Vul de ovenschaal met het gehakt, verdeel de groenten erover, schik nog enkele zongedroogde tomaatjes bovenop en verdeel de puree over de gehele ovenschaal.
– We verstoppen de puree onder een flinke laag bechamelsaus en werken af met lekkere gemalen kaas.
– 25 minuten in een voorverwarmde oven op 160 graden en laatste 5 minuten zet je even de grill aan en klaar !

Smakelijk!

Ps: deze schotel kan je ook heel makkelijk in het weekend klaarmaken en in de drukke werkweek gewoon de oven zijn werk laten doen.

Liefs,
Elle x

Vegan pasta met plantaardige kaasblokjes

Pasta / tomaat / artisjok / vegan kaasblokjes / basilicum

Zoals jullie al wel weten ben ik écht verslaafd aan feta, al moet ik toch wat oppassen met de lactose in die lekkere kaas.

Maar gelukkig heeft SoFine daar nu de oplossing voor!
Zij brengen een nieuw product op de markt die de naam Socheeze draagt.
SoCheeze is het 100% plantaardige alternatief voor kaasblokjes. Ze bevatten minder verzadigd vet en zout dan fetakaas, wat er voor zorgt dat dit een veel gezondere variant is voor ons cholesterolgehalte.
En en en als dit nog niet genoeg toppuntjes zijn… deze kaasblokjes bestaan dan nog wel in drie varianten !
Zo hebben we de kaasblokjes met mediterrane kruiden, gemengde olijven en zongedroogde tomaat.

Voor mijn eerste gerechtje koos ik de kaasblokjes met mediterrane kruiden.
Ik vond deze wel heerlijk passen bij de smaak van de zoete tomaten. En jammer genoeg nemen we met dit gerecht ook afscheid van de laatste tomaatjes nu we de herfst ingaan.
En zo heeft elk seizoen z’n lekkernijen en charmes.



Wat heb je nodig voor 2 personen :

– 150 g SoCheeze Mediterrane
– 200 g pasta
– 80 g gegrilde artisjok op olie
– 4 el olie ( van de artisjok )
– 2 teentjes look ( fijn geperst )
– 1 chilipeper ( fijngesnipperd )
– 10 tal zongedroogde tomaten
– 20 tal kerstomaatjes ( ga voor kleur )
– handvol verse basilicum
– 2 tl kappertjes




Bereiding:

– Kook de pasta in ruim gezouten water zoals aangegeven op de verpakking.
– Verhit de olie van de gegrilde artisjok in een grote steelpan.
– Stoof de ui, look en chilipeper aan en halveer de kerstomaatjes en voeg toe.
– Versnipper de basilicum en versnijd de zongedroogde tomaten in julienne, voeg toe bij de kerstomaten en stoof een 5tal minuten mee.
– De artisjok en kappertjes voegen we als laatste toe en blus alles af met 1 soeplepel kookvocht van de pasta.
– Giet de pasta af en spoel onder koud stromend water en voeg toe bij de groenten.
– Meng alles goed onder elkaar en laat enkele minuten sudderen op een laag vuur, zodat alles smaken in de pasta kunnen trekken.
– Serveer de pasta in een mooie kom, werk af met de SoCheeze kaasblokjes en enkele blaadjes verse basilicium.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x

Meer informatie over plantaardige voeding kan je vinden via de link :
https://www.sofine.eu/




Gebakken zalm met broccolistoemp

Zalm / broccoli / warmoes / bloedzuring

Week 39 in onze kalender dit jaar en dit betekent dat vandaag de bewuste visweek van start gaat!

En gaan we daar effectief allemaal al bewust mee om?

We streven naar voldoende vis in de zee en gezonde oceanen, meren en rivieren.
En ook jij kan daar jouw steentje aan bijdragen.

Dus koop bewust visjes die voorzien zijn van een MSC- en ASC logo.
Voor diegene die de logo’s nog niet kennen of tenminste toch de betekenis erachter som ik ze even op zodat je deze logo’s makkelijk herkent.

Het MSC logo is een blauw logo die je meestal onderaan de verpakking kan terugvinden.
MSC staat voor wild gevangen vis, schaal- en schelpdieren die afkomstig zijn van visserijen die gecertifeerd zijn.

Het AMC logo heeft dan een groene kleur en staat voor duurzame vis afkomstig uit aquacultuur, verantwoorde kweek.



In de meeste supermarkten kan je al lekkere visjes vinden die voorzien zijn van deze logo’s.

En dit ook bij Lidl!

Een lekker stukje kabeljauw, zalmfilet, mosselen en zo kan ik nog even doorgaan.

Voor mijn gerechtje koos ik om aan de slag te gaan met de zalm.





Wat heb je nodig voor 2 personen:

– 2 zalmfilets
– 1 broccoli
– 4 bloemaardappelen
– een handvol babyspinazie
– een scheutje melk
– 1 eigeel
– peper, zout en nootmuskaat

Bereiding:

– Voor we aan de slag gaan, haal de zalm uit de koelkast en laat intussen op kamertemperatuur komen. Aangezien we die niet volledig gaan doorbakken, maar wel op temperatuur willen binnenin.
– Snij de broccoli in roosjes.
– Schil de aardappelen en kook in ruim gezouten water samen met de helft van de broccoliroosjes.
– De andere helft van de broccoli roerbakken we gedurende een 7 tal minuten in olijfolie.
Als je geen fan bent van rauwe spinazie, kan je de spinazie hierbij opbakken.
– Kruid de zalm met peper en zout en bak langs beide kanten op een hoog vuur.
Naar gelang jouw stukje zalm, bak ik deze ongeveer 3 minuten langs elke kant.
Hou rekening met de dikte van jouw filet, we willen dat de binnenkant nog steeds nis is.
– Giet de aardappelen af, voeg een eigeel en een scheutje melk toe en pureer.
– Kruid de stoemp af met peper, zout en nootmuskaat.
– Serveer de stoemp op een bord en verdeel daarover de broccoli en spinazie.
– Werk af met de zalm en eventueel nog verse kruiden.
– Ik koos voor enkele blaadjes bloedzuring en warmoes uit mijn moestuin.

Smakelijk!

Liefs,
Elle



Ricottadip

Ricotta / zongedroogde tomaat / basilicum

FRIYAY !

En we worden nog verwend met een weekendje nazomeren.
De temperaturen zien er alvast super uit voor dit weekend en daar moeten we natuurlijk van profiteren.

Nog wat extra vitamine D opslaan voor we de koude winter moeten trotseren.
Stiekem hoop ik het volgende weekend ook nog op een pakje zon voor mijn verjaardag… Maarja als Oktoberkindje heb je meestal wel pech.
Maar wie weet!

Bon, we zijn nog lang niet oktober en gaan nu eerst en vooral genieten van dit weekend.
Daarom serveer ik jullie nog deze zomerse dip voor bij de apero.

Héérlijk, een handvol ingredienten en super snel klaar.
En geen nood als je van deze dip iets te veel maakt, want ik heb hiervoor voor jullie nog een ander gerecht klaarstaan waar je een overschotje van deze dipsaus in kan verwerken.

Maar op deze komen we later terug. En ik beloof dat het niet zo heel lang meer zal duren.




Wat heb je nodig :

– 250 gr ricotta
– 175 gr zongedroogde tomaten
( liefst half gedroogde, die bevatten nog iets meer vocht )
– een snuifje cayennepeper
– stukje Parmezaanse kaas
– peper en zout
– verse basilicum en rucola voor de afwerking


Bereiding:

– Voeg de ricotta en de zongedroogde tomaten in de foodprocessor. En voeg een eetlepel olie van de zongedroogde tomaten toe.
– Kruid af met een flinke draai van de pepermolen, zout en snuifje cayennepeper.
– Mix alles onder elkaar tot een gladde pasta.
– Is deze te dik, dan kan je een paar druppeltjes water toevoegen om aan te lengen.
– Rasp nog wat Parmezaanse kaas boven de dip en mix nog eens alles goed door.
– Proef en kruid verder af naar smaak.
– Serveer op een toastje of met grisini’s en werk af met zongedroogde tomaatjes, verse basilicum en rucola.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x

Vegetarische pastarolletjes

Pastarolletjes / courgette / aubergine / ricotta / burrata

Njam heeft een nieuw kookboek uitgebracht ” Het weekmenu “.

Hierin kan je tal van gerechten vinden die in een mum van tijd op tafel staan boordevol verse ingrediënten.
In dit boek kan je tips vinden om met een minimum aan meal prepping in het weekend een hele week snel verse gezonde maaltijden op tafel te toveren.
Zoals Njam het verwoord : ” Alles valt of staat met een goede planning.”

Save time, money & food!
Je bespaart tijd door meerdere gerechten klaar te maken op hetzelfde moment en zo bespaar je ook nog eens geld omdat je bewuster inkopen gaat doen.
Zo volg je gewoon jouw boodschappenlijstje en kom je minder in de verleiding om nog andere ingrediënten te gaan aankopen.
En zo komen we dan ook op het bewust omgaan met voeding en hoef je helemaal niets weg te gooien.
Win-Win-Win !

Zo mocht ik al een eerste gerechtje uittesten uit het nieuwe kookboek.
Vegetarische pastarolletjes van chef Peppe Giacomazza.


Wat heb je nodig voor 4 personen:
– 300 g spinazie
– 250 g ricotta
– 4 el geraspte Parmezaanse kaas
– 250 g verse lasagnevellen
– 1 aubergine
– 1 courgette
– 1 teentje look
– 1 blik tomatenblokjes
– enkele blaadjes basilicum
– 1 bol burrata
– nootmuskaat
– olijfolie
– peper en zout

Meal prep
– Blancheer de spinazie kort in kokend water. Giet af en schrik kort in ijswater zodat de spinazie zijn groene kleur behoudt. Laat uitlekken. Meng de spinazie met de ricotta, de geraspte Parmezaanse kaas, peper, zout en nootmuskaat.

– Leg telkens twee lasagnevellen in de lengte naast elkaar en zorg dat ze een beetje overlappen. Bestrijk ze met het spinazie-ricottamengsel en rol op.
Snijd de rolletjes middendoor en zet ze rechtop in een ovenschaal.

– Snijd de aubergine en de courgette in blokjes. Blancheer de aubergineblokjes kort in gezouten water. Giet af en laat uitlekken. Bak vervolgens de blokjes aubergine en courgette in een scheutje olijfolie samen met een teentje look. Kruid met peper en zout. Voeg vervolgens de tomatenblokjes en enkele blaadjes basilicum toe. Laat enkele minuten sudderen.

– Verdeel de tomatensaus over de pastarolletjes. Rasp er nog wat Parmezaanse kaas over. Plaats de ovenschotel gedurende 10 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden. Laat afkoelen, dek de ovenschotel af en plaats in de koelkast.

De dag zelf
– Zet de ovenschaal 15 à 20 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden. Haal uit de oven, verdeel er de burrata en verse basilicum over en serveer onmiddelijk.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x


Bron Recept : Njam ” Het weekmenu ”

Pasta tonijnpestosaus

Pasta / tonijn / pesto / tomaat

Jullie weten al dat ik niet hou van ingrediënten weggooien.
En zo kom ik meestal op de lekkerste gerechtjes uit.

Ken je het : ” Oh nee ik moest eigenlijk vandaag nog boodschappen doen, want ik heb bijna niets meer in huis. ”
Ongelukkig worden we van een lege koelkast, maar niet getreurd.

Trek jouw kasten open en ik ben er vrij zeker van dat je nog lekkere ingrediënten kan vinden waarmee je aan de slag kan.

Zo ging het ook met dit gerechtje. Ik had nog enkele verloren tomaatjes, een blokje Parmezaan, pijnboompitjes en een blik tonijn vond ik in de berging.

Snel naar de moestuin om te kijken wat ik daaruit kon gebruiken en voilà daar was het idee. Een lekkere huisgemaakte pesto met de zelfgekweekte kruiden daar komen we al een heel eind verder mee. Nog wat eigenkweek rucola ( want oh ja die smaakt helemaal anders dan zo een zakje die je koopt in de supermarkt ).
Deze is echt héél pittig van smaak echt ideaal om dit gerecht mee af te werken.


Oké nu gaan we aan de slag hé!
Je hebt hiervoor niet veel ingrediënten nodig, maar ik som ze toch even op.

– 200 gr kerstomaatjes
– 1 blik tonijn
– 1 ui
– 1 teentje look
– 200 gr pasta ( ik verkies glutenvrij )
– 100 gr pesto
– handvol pijnboompitjes
– 1 el kappertjes
– olijfolie
– peper & zout
– Parmezaanse kaas
– rucola ( afwerking )

Bereiding :
– Breng eerst en vooral een grote pot gezouten water aan de kook.
– Snipper intussen de ui fijn en pers de look.
– Halveer de kerstomaatjes en laat de tonijn uitlekken, maar bewaar de olie uit het blik.
Deze gaan we hergebruiken om de saus te maken.
– Kook ondertussen de pasta zoals aangegeven op de verpakking.
Let erop als je glutenvrije pasta gaat koken dat je dit doet in een grote hoeveelheid
water en je hier regelmatig in roert tijdens het koken.
Ook laat ik de glutenvrije pasta een minuutje langer koken dan aangegeven op de
verpakking.
– Verhit de olie van de tonijn in een wokpan en stoof de ui en de look aan.
– Voeg de tomaatjes toe en laat even meestoven met de ui.
– Voeg de tonijn en de kappertjes toe en roer om.
– Nu kan je de pasta toevoegen zodat alle smaken zich mooi verdelen over de pasta en
schep de pesto onderdoor.
– Kruid af met peper en zout naar smaak.
– Serveer de pasta en werk af met Parmezaanse kaas en rucola.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x