Pasta Putanesca

Pasta / ansjovis / kappertjes / olijf / aubergine / feta

Pasta putanesca!
En je hoort me waarschijnlijk al afkomen …
Net dat ietsje anders, want ik had nog een aubergine en fetakaas om op te werken.
Dus ik dacht : ” Waarom niet?! “

Geproefd en menige malen goedgekeurd door iemand die geen ansjovis lust en al helemaal geen fan is van zwarte olijven.
Kwam al snel de vraag om dit gerecht nog eens klaar te maken als er bezoek kwam.

Dus ik denk dat deze echt wel zijn plaatsje verdiend heeft op de blog.

Dus voor allen met ansjovisvrees, hier is er eentje om jullie angst te overwinnen!

Voor 4 personen:

– 4 el olijfolie
– 2 teentjes look ( fijn geperst )
– 1 sjalot ( fijngesnipperd )
– 1/2 chilipeper ( fijngesnipperd )
– 8 tal ansjovissen
– 1 aubergine
– 400 gram pasta ( naar keuze )
– 1 el suiker
– 1 tl paprikapoeder
– 3 tl oregano
– 20 tal zwarte olijven
– 25 gr kappertjes
– 200 gram feta
– 1 blik tomatenblokjes
– handvol basilicum ( afwerking )

Bereiding:

– Verhit de olijfolie, stoof de look, sjalot, chilipeper en de ansjovis tot de ansjovis bijna helemaal weggesmolten is.
– Was de aubergine en versnijd in kleine blokjes. Voeg toe bij de ansjovis.
– Wanneer de aubergine gaar is, kan je de tomatenblokjes samen met de suiker, paprikapoeder en oregano toevoegen en zet op het laagste vuur voor minimum 30 minuten. ( Hoe langer je de saus laat pruttelen, hoe meer de smaken vrijkomen. )
– Versnijd intussen de olijven en breng een kookpot met gezouten water aan de kook.
– Kook de pasta gaar zoals aangegeven op de verpakking.
– Voeg de olijven en de kappertjes toe bij de saus en kruid af met peper en zout.
– Giet de pasta af en spoel onder koud stromend water, voeg toe bij de saus.
– Roer alles goed om en laat nog een 2 tal minuten pruttelen op het zachte vuur, zodat alle smaken in de pasta kunnen trekken.
– Verdeel de pasta over de borden, verkruimel de feta boven elke portie en werk af met verse basilicum.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x

Advertenties

Smoothie bowl bosbessen

Smoothie bowl / bosbessen / Griekse yoghurt

Na een verlengd weekend en wat Neflix & chill met de bijhorende chipkes starten we deze week maar beter met een gezond ontbijt.

Jammer genoeg staat ontbreekt ontbijt regelmatig in mijn woordenboek, aangezien ik meestal al te vroeg op ben. dan lijkt een lunch om 11u helemaal oké.
Ik probeer daar sinds kort verandering in te brengen !

Laat ons hopen dat ik door deze lekkere smoothie bowls daar kan aanwennen.




Ik ging op zoek naar iets zonder gluten, weinig of geen lactose ( wat deze combinatie dan weer een ramp maakt ). En het mocht alleszins niet zoet zijn, want daar hou ik niet van. En bovendien moest het nog eens gezond zijn.

Toen kwam ik uit op deze smoothie bowls, al eet ik ze precies liever als gezond ijsje ’s avonds dan als ontbijt. Maar ja dit ligt echt wel aan mij hoor. Ik die me op de moeite steek en het al jaren gewoon ben om niet te ontbijten.

Wat heb je nodig voor 2 bowls :

– 1 banaan
– 250 gr rode vruchtenmengeling diepvries
– 2 el honing
– 120 gr Griekse yoghurt
– vers fruit, chiazaad, munt voor de afwerking

Bereiding :

– Breek de banaan in stukken en voeg samen met de rode vruchten, griekse yoghurt en de honing in de blender.
– Blond tot een smeuig geheel.
– Dresseer in een bowl en werk af met vers gesneden fruit naar keuze, chiazaad en muntblaadjes.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x


Panzanella

Panzanella / tomaat / feta / kappertjes

Panzanelle! Euhm… panzanella natuurlijk!

Het ideale hapje om restjes in te verwerken.
Oud stokbrood besprenkelen met olijfolie en lekkere kruiden, enkele tomaatjes, nog dat achtergebleven stukje feta en ook dat potje kappertjes maken we leeg.

Ik hou van restjes verwerken en vind dit dan meestal de lekkerste gerechtjes.
Lekker en simpel met de pure smaken en weinig tralala.

Wat heb je nodig :
– oud stokbrood
– handvol kerstomaatjes
– 80 gr feta
– 20 tal kappertjes
– handvol verse basilicum
– kruiden naar eigen smaak : oregano, tijm, gedroogde basilicum, …
Ik gebruikte kruidenzout van Spice & Spoon met basilicum en olijven.
– goede scheut olijfolie
– peper en zout

Bereiding :
– Verwarm de oven voor op 180 graden.
– Breek of snij het stokbrood in stukken en leg in een ovenvaste schaal, besprenkel met olijfolie en met de kruiden naar wens.
– Plaats in de oven voor een kwartiertje.
– Halveer de tomaatjes, brokkel de feta erover en voeg de kappertjes toe.
– Voeg 3 el olijfolie samen met 1 el van het sap van de kappertjes over de tomaten.
– Kruid af met peper, zout en de verse basilicum.
– Serveer met het geroosterde stokbrood.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x


Tabouleh met scampibrochette

Frisse bulgursalade / gegrilde scampibrochette

Eens iets anders of een tabouleh met couscous of quinoa.
Onder het motto : “Het mag dan wel eens iets anders zijn!”

Ik koos voor een biologische bulgur opgewerkt met linzen, mais, paprika, radijs en zoveel meer.
Heerlijk met een scampibrochette en een gezonde dipsaus op basis van yoghurt, look en veeeel verse kruiden.

Hebben jullie ook al zin gekregen in deze lekkere scampi’s?
Met de code PNCHFODELLE krijg je 10% korting op jouw onlinebestelling bij Gambas at home!

Voor 2 personen :

– 10 easy peel scampi’s
– 150 gr bulgur
– 1 groentenbouillon blokje
– 300 ml water
– 80 gr mais ( uitgelekt )
– 80 gr kikkererwten ( uitgelekt )
– 50 gr linzen ( blik )
– 1/2 komkommer
– 1 rode paprika
– 5 radijzen
– 3 lente uitjes ( fijngesnipperd )
– 1 bos platte peterselie
– handvol verse munt
– 1/2 rode ui ( fijngesnipperd )
– sap van 1/2 citroen
– 70 gr griekse yoghurt
– 2 teentjes look ( geperst )
– 3 el olijfolie
– peper en zout

Bereiding :

– Breng het water samen met het groentenbouillonblokje aan de kook en voeg dan de bulgur toe. Bekijk de gaartijd op de verpakking. Giet af, voeg de olijfolie en citroensap toe en laat afkoelen.
– Spoel de kikkererwten, mais en linzen onder koud water en laat uitlekken.
– Was de groenten en versnij de radijzen, komkommer en paprika in brunoise en voeg toe bij de bulgur.
– Snij alle verse kruiden fijn en voeg 3/4 toe bij de bulgur. Meng alles goed onder elkaar en houdt fris in de koelkast.
– De fijngesnipperde rode ui, geperste look en 1/4 van de kruiden mengen we met de griekse yoghurt. Kruid af met peper en zout.
– Pel de scampi’s en plaats ze op een grillstokje. Kruid af met peper en zout en grill ze kort langs beide kanten.
– Dresseer de salade op een bord samen met een scampibrochette en werk af met de yoghurtdip.

Smakelijk!

Liefs,

Elle x

Watermeloensalade

Watermeloen met gegrilde berloumi

Omdat het niet altijd watermeloen met feta hoeft te zijn, ga ik graag voor de Belgische variant van de halloumi.

Lekker van bij ons, … uit Berlare.

Persoonlijk vind ik de Belgische variant lekkerder, omdat die iets minder zoutig smaakt dan de Cypriotische kaas.

Wie heeft de Berloumi al eens uitgetest?

Voor 2 personen :

– 1/2 watermeloen ( klein )
– 300 gr berloumi ( in plakken )
– Handvol muntblaadjes
– 30 gr pompoenpitten
– sap van 1/2 citroen
– 5 el olijfolie
– 1 el honing
– peper en zout

Bereiding :

– Snij de schil van de watermeloen en versnij in blokjes.
– Laat de grillpan goed heet worden en bak de berloumiplakken langs beide kanten.
– Meng het citroensap, olijfolie en honing goed onder elkaar en kruid af met peper en zout.
– Versnij 3/4 van de munt en voeg toe bij de dressing.
– Dresseer de watermeloen en de haloumi op een bord, besprenkel met de dressing en voeg de pompoenpitten toe. – Werk af met nog enkele blaadjes munt.

Smakelijk!

Liefs,
Elle x

🍴Tableware by Cosy & Trendy
🌸 Edible flowers @ KRUIDEN CLAUS, kruidenkwekerij since 1900

Fregolasalade

Fregolasalade / portobello / pesto

fregolasalade voor bij de bbq

Eens iets anders of de gebruikelijke pastasalade. Want laat ons zeggen dat we die ondertussen wel al beetje beu gegeten zijn.

Ook probeer ik veel meer groenten te verwerken zowel op de bbq als in de sidedishes, want we weten allemaal dat groentjes gezond zijn.

Voor 4 personen bijgerecht:

– 150 gr fregola
– 4 portobello’s
– 1 teen knoflook ( geperst )
– 1 sjalot ( fijngesnipperd )
– handvol peterselie ( fijngesnipperd )
– 80 gr rucola
– 4 el pesto
– granaatappelpitjes ( afwerking )
– 2 el olijfolie

Bereiding :

– Kook de fregola gaar zoals aangegeven op de verpakking.
– Maak de portobello’s proper met een borsteltje of keukenpapier. En snij in plakken van ongeveer 4 mm.
– Stoof de look en sjalot aan in een pan en bak daarna de portobelloschijven langs beide kanten. Kruid af met peper en zout en bestrooi met fijngesnipperde peterselie.
– Giet de fregola af en spoel onder koud water.
– Meng de pesto met de olijfolie en meng onder de fregola.
– Dresseer de fregola in een slakom, schik de portobello’s erover heen.
– Werk af met rucola, eetbare bloemen en granaatappelpitjes.
Ps: kan zowel koud als warm geserveerd worden.

Smakelijk!

Liefs,

Elle x

Gegrilde asperges

Gegrilde groene asperges BBQ

gegrilde asperges op de bbq

Het BBQ-seizoen is gestart en daar horen natuurlijk lekkere sidedishes bij.

Zoals jullie al weten ben ik verzot op groenten en dus kunnen er nooit genoeg op tafel staan. Éen van mijn favo sidedishes zijn groene asperges op z’n Italiaans. Knapperige gegrilde groente met enkele druppels citroen en parmezaan.

Zijn er nog mensen die hun laars lappen aan het aspergeseizoen ?

Voor 2 personen :

– 10 groene asperges
– sap van 1/2 citroen
– parmezaanse kaas
– 100 gr rucola
– olijfolie
– peper en zout

Bereiding :

– Verhit de grillpan en snij de uiteinden van de asperges. Groene asperges hoef je niet te schillen.
– Grill de asperges gaar in de grillpan. Dit duurt ongeveer 10 minuten en besprenkel met een paar druppels citroen.
– Dresseer de asperges op het bord samen met de rucola.
– Kruid af met peper en zout en voeg een scheutje olijfolie toe bij de rucola.
– Besprenkel met nog enkele druppels citroen en werk af met parmezaanse kaas.

Smakelijk!

Liefs,

Elle x